Waarom kiezen voor gezonde sportvoeding?

Als sporter ben je er vast achter gekomen dat je eetpatroon er wat anders uit hoort te zien dan mensen die niet sporten. Dit komt door het verschil in beweging. Sporters bewegen namelijk zeer regelmatig, waardoor het voor hun gezondheid belangrijk is om op bepaalde keuzes te maken in wat ze consumeren. Natuurlijk is dit voor iedereen belangrijk, ongeacht of je sport of niet, maar sporters moeten met wat meer dingen rekening houden. Hier lees je waarom dat zo is.

Waar moet je op letten als sporter?

Het is belangrijk om te weten waarom sportvoeding gezond en geschikt voor je is. De volgende punten maken dat duidelijk:
  • Energie
  • Verbeteren prestaties
  • Spierherstel/Spiergroei
  • Herstellen van blessures
  • Algemene gezondheid
Elk punt wordt hieronder kort toegelicht.

Energie

Bepaalde sportvoeding geeft je energie. Dat betekent dat je langer door kunt gaan, waar je normaal wellicht veel sneller vermoeid zou raken. Pasta is bij duursporters bijvoorbeeld populair omdat het veel koolhydraten bevat (die veel energie leveren).

Verbeteren prestaties

Door gezonde sportvoeding te consumeren werk je ook aan je prestaties. Bij het bovenstaande voorbeeld kun je bijvoorbeeld langer door of meer kracht zetten, wat positief is voor je prestaties.

Spierherstel/Spiergroei

Voor je spieren zijn eiwitten erg belangrijk. Sportvoeding met voldoende eiwitten (zoals eiwitshakes) helpen met het herstellen van je spieren. Ook is het consumeren van voldoende eiwitten van groot belang voor spiergroei. Supplementen zoals whey eiwitshakes zijn om deze reden zeer populair.

Herstellen van blessures

Met een goede opwarming en voldoende rekken en strekken doe je al veel voor het voorkomen van blessures. Als je echter toch een blessure hebt opgelopen en al een gezonde eetpatroon hebt, kunnen supplementen als vitamine C, zink en omega 3 visolie helpen bij het herstellen van een blessure.

Algemene gezondheid

Tenslotte is gezonde sportvoeding belangrijk voor je algemene gezondheid. Hierbij is het belangrijk dat je voedingsschema voldoende groente en fruit bevat, aangezien die hoog in vitamines en mineralen zitten (wat van groot belang is voor je gezondheid). Het eerder genoemde supplement is hierbij ook belangrijk, onder andere voor je hart en hersenen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *